Objavljeno: Ned, srp. 17th, 2016

Olja Luetić: Produkt dizajn je moj poziv, a mogućnosti određuju mjesto

Motivacija i inspiracija su ključni momenti, a njih ne možeš planirati i naručiti niti u jednom poslu koji zahtijeva kreativnost

olja luetic 2016 00072_tonemapped b

  • MP
[M]akaranka Olja Luetić od rane dobi je znala da se želi baviti dizajnom, te se odlučila za srednju Školu Likovnih Umjetnosti – smjer industrijski dizajn u Splitu. Maturirala 2009. s projektom diskoteke Papillon s kojim je osvojila drugo mjesto na trećoj Nacionalnoj izložbi maturalnih radova u području dizajna – “IDIVA 2009.“, te ujedno i dobila priliku izlagati svoj rad na međunarodnom sajmu inovacija, novih ideja, proizvoda i tehnologija “ARCA 2009.“. 2015. diplomirala je produkt dizajn na Akademiji Likovnih Umjetnosti u Sarajevu, a tijekom godina radila je na raznim projektima od industrijskog dizajna do potpune suprotnosti unikatnog dizajna. Mnogi od realiziranih projekta su bili izlagani te predstavljaju primjere vrlo uspješne suradnje studenata i firmi. Jedan od takvih projekata je bila suradnja Japanske ambasade i ALU, kada je njen rad, lutka Sookie izložena  u Japanu 2013.
Trenutno radi na keramici, rasvjetnim tijelima i stolićima istodobno razvijajući svoj modni brend – kolekciju „Nephilim“, čija je vrijednost već prepoznata, a koju je predstavila na svojoj prvoj modnoj reviji u sklopu BAFE (Balkan Art Fashion Event) u Beogradu, u prosincu 2015. godine.
Osobnost autorice provlači se kroz naglašenu minimalističku estetiku koja karakterizira sve radove. Paleta boja je ujednačena kroz sve, od odjevnih do upotrebnih predmeta, a oblici se mijenjaju od strogo geometrijskih motiva u modi  do nježnih organskih motiva proizvoda.

olja luetic 2016 00010_tonemapped b

  • Danas je skoro sve oko nas produkt. Što se to konkretno krije iza naziva „produkt dizajn“?

Teško je precizno odgovoriti na to pitanje. Produkt dizajn obuhvaća širok spektar područja zanimanja, jer ima i drugih vrsta dizajna. Na fakultetu smo radili od manjih predmeta do unikatnog dizajna, kako prostor dizajnirati svjetlom itd. Uglavnom sve što se proizvodi predmet je interesa produkt dizajna.

  • Većinu proizvoda proizvodi neka industrija. Koja je onda razlika između industrijskog i produkt dizajna

Temeljna razlika je u tome što se danas u svijetu industrijskim dizajnom smatra isključivo dizajn velikih strojeva, teških velikih pogona, a u biti bi trebao biti sve što se industrijski proizvodi. To je sad neka poveznica, jer u stvari svi ili velika većina tih proizvoda jesu industrijski – neka masovna proizvodnja.

  • Je li ta podjela naziva zanimanja novijeg datuma?

Na našoj akademiji to je oduvijek produkt dizajn. Ali ja sam pohađala srednju školu koja je imala samo industrijski dizajn iako se u biti bavi istim stvarima. Imali smo predmete koji su se bavili unikatnim dizajnom, ali i onim masovne industrijske proizvodnje. Stvar je izgleda samo u tome kako to tko vrednuje. Koliko ja znam u Hrvatskoj nema puno završenih produkt dizajnera.

  • Za pretpostaviti je da su time i veće mogućnosti zapošljavanja

Ima puno mogućnosti. Baš zato što se može svašta raditi, da sam sebi stvoriš posao i zaradiš za život. S te strane perspektiva je prilično široka. Produkt dizajneri su sve traženiji, kao i dizajneri općenito. U Hrvatskoj ima nekoliko produkt dizajnera koji u biti nisu produkt dizajneri u užem određenju već su proizašli iz arhitekture pa su se nekako prebacili u taj smjer dizajna. Dosta to dobro ide, svatko, pa i ja osobno, pronalazi neki svoj put. Nitko od nas u toj struci ne traži da ga netko zaposli nego uglavnom težimo tome da budemo sami sebi poslodavac i da surađujemo s nekim na poslovnom planu – odradimo naručeni posao. Mislim da je tu dobra budućnost.

  • Vežete li svoju budućnost uz Makrsku?

Ne, ja se nikada ne vežem uz nikakvo mjesto. Vežem se samo uz mogućnosti. Idem tamo gdje se može živjeti. Nema smisla da se vežem uz neki prostor samo zbog sentimentalnih razloga. To dugoročno ne može donijeti ništa dobro – bar kako ja to gledam. Zato sam se i školovala izvan Makarske u kojoj sam rođena. Već od srednje škole počela sam, da tako kažem, pomalo skakutati okolo. Tako mi je najdraže. Da nisam nikada predugo na jednom mjestu. Širiš spoznaje i puno bolje stvaraš u životu kad vidiš više toga, putuješ, upoznaješ neke druge sredine i neke druge ljude.

  • Trenutno ste ipak tu u Makarskoj, radi li se išta?

Budući je moj diplomski rad bio konceptulana modna kolekcija prijavila sam se na jedan natječaj i održala svoju modnu reviju na fashion week-u u Beogradu. Trenutno radim na svojoj novoj modnoj kolekciji, a usporedo s time bavim se dizajniranjem proizvoda od keramike i rasvjetnim tijelima što sam nedavno izlagala u Zadru. Bilo je i nekih poslova u Makarskoj kao što je interijer cafe bara „Abacus“ i još neke suradnje.

  • Razmišljate li i pokretanju vlastitog posla?

Još trebam nostrificirati diplomu i mogu otvoriti vlastitu tvrtku. Za sada djelujem kao slobodni umjetnik –  freelancer. Sama raspoređujem svoje vrijeme i to mi je najljepše, a i najučinkovitije je. Nisam osoba za poslove od 8 do 16. Mislim da se ovaj posao ne može raditi na taj način. U naš struci postoje dani kada radiš 12 i više sati, druge dane tek po nekoliko sati, pa onda i dani kada ne radiš ništa. Motivacija i inspiracija su ključni momenti, a njih ne možeš planirati i naručiti niti u jednom poslu koji zahtijeva kreativnost.

Olya Sookie Design

Dizajniranje prostora

olja abacus 1_tonemapped

Svi oni zupčanici i zamašnjaci u „Abacusu“ nisu slučajni

olja abacus 2_tonemapped[P]ošto sam došla u poluzavršen prostor krenula sam od toga što oni već imaju tamo – teško kovano željezo i tamno drvo. Budući su oni građevinska tvrtka odlučila sam cijelu priču dovesti do kraja – da dodam malo industrijskih elemenata. Povezala sam to u neku cjelinu – nazovimo to Steampunk -om. Steampunk, eklektičan stil, sam po sebi je više viktorijanski plus zupčanici i industrijalizacija. To što kažete da pomalo podsjeća i na  skice Leonarda Da Vincija – ima logike, može se i to iščitati, ali u ovom slučaju to je vjerojatno podsvjesno ili posve slučajno. Želja mi je bila malo suptilnije povezati tu građevinsku komponentu tvrtke Abacus s ugostiteljstvom kao dodatnom djelatnošću.

Radila sam i eksterijer restorana „Point“ na Kačićevu trgu, isto tako – malo preuređenje u dogovoru s vlasnicima koji su mi prijatelji. Dodali smo malo boje i nekoliko detalja i promijenili vanjski prostor restorana. Reakcije su jako dobre iako nije riječ o nekom većem poslu već jednostavno o promišljenoj intervenciji. Nije mi strano intervenirati u prostor, pa eto ako netko ima takvih potreba neka mi se slobodno javi.

13243984_1047738675305692_7877583280785339037_o

Komentari

komentara